Évről évre növekszik az internetes kereskedelem, a webshop –ok forgalma. A cégeknek egyre inkább megéri jelen lenni ezen az értékesítési csatornán még akkor is, ha a verseny is egyre fokozódik. Arról már írtunk korábban, hogy miért fontos egy weboldal, most nézzük meg, hogy miért lehet kifizetődő a webáruház készítés.
Bevezetés az internetes kereskedelembe
Az e-kereskedelem egy olyan folyamat, melynek során egy termék vagy egy szolgáltatás értékesítése az interneten keresztül történik. A legtöbb esetben ehhez valamely webshop motort használják, de vannak egyedi fejlesztésű weboldalak is, amiken keresztül szintén megoldható az internetes vásárlás.
Szinte naponta nyílnak meg újabb és újabb webáruházak, de nagyrészük végül nem lesz képes beváltani üzemeltetőjük reményeit, profitot termelni. Az internet egy viszonylag új média, ahol a megszokottól eltérő szabályok dominálnak. Egészen más szemléletmód és kommunikáció szükséges az internetes kereskedelemhez.
Sok esetben, az offline üzletben egyébként nyereséges cégek, a régi gondolkodásmód miatt, kevés bizalmat szavaznak az online megjelenésre, üzletre. Emiatt túl alacsonyra szabják a büdzsét, ami könnyen kudarchoz vezethez. Sok cégvezető egyhelyben topog, nem nyitott az új irányokra, még mindig azt hiszi, hogy ami pár éve működött, az ma is elég lesz egy cég sikeres irányításához.
Tények és statisztikák
A webáruházak 97%-a sajnos nem termel profitot, a webshop elkészítése utántól számított első 2-3 évben. Fontos, hogy a webshop tulajdonos időt szánjon saját ismereteinek fejlesztésére, mert ezáltal sokkal nagyobb eséllyel lesz képes ennél lényegesen hamarabb is nyereségessé tenni webáruházát. A legtöbb cégvezető a cégében dolgozik, nem pedig a cégén. Gyakori hiba az a gondolkodásmód, miszerint elegendő a webshopot lefejleszteni, a vevők és megrendelők majd maguktól érkeznek és vásárolnak. A valóságban az eredményesség a marketingen fog múlni, legfőképp azon, hogy mennyi látogatót tudunk a weboldalra terelni, és azok milyen arányban válnak majd tényleges vásárlókká.
A cégvezetők hajlamosak az online üzletre is az offline üzletre jellemző szemlélettel tekinteni, holott a kettő között lényeges különbségek vannak. Az internetes marketing segítségével lényegesen olcsóbban, sokkal célzottabban tudjunk termékünket potenciális megrendelőinkhez eljuttatni.
Megéri-e a webshop üzemeltetés?
Egyértelmű trend figyelhető meg az internet marketing és az online értékesítés piacán. Minden évben egyre közelebb és közelebb kerül az offline és az online hirdetésekre szánt pénz, nincs messze már, mikor az online reklámpiac részesedése megelőzi majd az offline-t. A magyar webshopok forgalmán is meglátszik ez a trend, szinte minden évben két számjegyű a %-ban kimutatott bővülés. Azt is lehetne gondolni, hogy a piac már lefedett és nincs hely újabb webáruházaknak, de a gyakorlat azt mutatja, hogy megfelelő online marketinggel és jó minőségű, fejlett webshop motorral mindig van esély a befutásra. Mindez főleg annak köszönhető, hogy egyre több és több vásárló választja az online megrendelési formát ahelyett, hogy személyesen járná sorra az üzleteket. Bevett szokás a termékek boltban történő megnézése, majd végül valamely internetes webáruházból történő megrendelése.
A siker titka, hogy a lehető legtöbb potenciális vevőhöz eljuttassuk ajánlatunkat, és közülük a lehető legnagyobb arányú legyen a konverzió – azaz a tényleges vásárló. A siker általában nem azonnali, az optimális árképzés és struktúra kialakítása időbe telik. Folyamatosan mérni és tesztelni kell a látogatók reakcióját és a konverziós számokat. Az ár nem a legfontosabb szempont. Mindenképpen törekedni kell arra is, hogy megfelelő profitunk is legyen az üzleten.
A siker titka, hogy az egyszeri vásárlókat visszatérő vevőkké konvertáljuk. Ehhez arra lesz szükség, hogy egyfelől minőségi, jó terméket áruljunk jó áron, másfelől oly módon bánjunk a vásárlókkal, hogy azok jól érezzék magukat a velünk kötött üzlet során. A folyamatos tájékoztatás elengedhetetlen egy jó webshop üzemeltetéséhez.
Gyakori hiba még az is, ha rögtön minden elképzelhető funkciót bele akarunk tenni a webáruházba. Nem kell egyből a tökéletes áruházat létrehozni. Haladjunk lépésről-lépésre, egyre finomítva, bővítve a funkciókat. Kérjünk visszajelzést vásárlóinktól és elemezzük ki azokat. Tudassuk velük, hogy véleményük fontos számunkra, és arra törekszünk, hogy a webshop a lehető legkényelmesebb, legjobb vásárlási élményt nyújtsa.
Webáruház készítéssel kapcsolatos videó kurzus: